Stemvorming/oefeningen

Stemvorming is alles wat gedaan wordt om  een spreek-  of zangstem tot volle ontwikkeling te brengen.

Hieronder staan wat oefeningen voor stemklank, ademsteun, spreekstem en resonans.

De bedoeling is je bewust laten worden van het verband tussen stemklank en ademsteun door neurie en spreekoefeningen. 

Door ademsteun leer  je  onderscheid te maken tussen een toon die door je adem wordt gedragen en een toon waarbij je keel  gaat meeduwen.

Door zacht te zingen leer je te luisteren naar anderen en naar jezelf. Een goede zangtoon ontstaat uit het piano.  Als je dit goed beheerst kun je zonder verkrampingen overgaan naar forte.

Je kunt van iemand die nog nooit aan sport heeft gedaan, bijvoorbeeld voetbal, niet verwachten dat hij de bal vanuit de achterhoede in één keer in de goal knalt. Hij zal eerst moeten leren omgaan met de bal op een klein gebied te beheersen en van daaruit verder werken.

een juiste houding:

Ga staan, schud je armen en benen los  en verdeel  daarna je gewicht gelijkelijk over beide voeten. Zoek je evenwicht. Knieën iets gebogen. Je armen hangen zwaar en ontspannen  ‘af’. Richt je aandacht op het onderste deel van je wervelkolom en probeer heel licht met je kruin de zolder te raken. Je nek wordt nu lang en je hals los en ruim. Druk je kin een heel klein beetje naar beneden en je schouderpunten iets naar elkaar toe maar hou de schouders wel laag.  Overdrijf dit niet.

Concentreer je nu op uitademen want dat wekt inademen op. Adem uit op de fffff.  Je buik trekt plat. Als je moet inademen laat je de spanning op je buik los. Inademing volgt vanzelf. De inademing geeft een ‘gevulde’ gewaarwording . Deze nieuw verkregen spanning hou je vast. Dit is je ademsteun.

Neurie de oefenwoorden:

Noe – men – noe – men – noe – mennn

Na – men – noe – men – na – men – noe – men

De eerste ‘nn’ even aanhouden. De mondstand is al gerond met het oog op de komende oe. Denk de ‘oe’ vanuit de ‘nn’. Dit geldt voor alle klinkers: je hebt de mond al in de stand van de klinker terwijl je de medeklinker er aan vooraf gaand zingt.

Neem ook de woordaccenten in acht op een natuurlijke manier. De tweede lettergreep,  dus de men,   is zachter dan de eerste maar let op dat het niet  ‘inzakt’.

Oefeningen voor het goed intoneren van woorden

Bom, bon, dom, don, zon, som, zong, dong, long, leun, deun, luim, duim, zuim, tuin, dien, deen, den, zing, ding, vang, dam, zang, van, lang, bang, zoon, zoom, maan, baan, daan, laan, saam.

De ‘n’,  ‘m’,  ‘v’,  en ‘w’  zijn geschikt voor een natuurlijke (zachte) piano-expressie.

De ‘d’, ‘b’, ‘p’, ‘t’ en ‘k’ zijn heel geschikt voor forte-expressie.

Adem alleen als het nodig is. Intoneer bovenop de toon en niet ertegen aan. Dit kun je goed oefenen door de klank ‘hoger te denken’ dan de werkelijke toonhoogte. Dan ‘pak’ je de juiste hoogte van bovenaf.  Hou de slotmedeklinker even aan  met tong voor in de mond om de keel niet vast te zetten.

Ademoefening met stemklank – het bewust worden  van je eigen stem. Resonans en adembeheersing worden gecombineerd.

Adem in door je neus en adem uit op ‘hmmmmmmmmmm’  6 tot 10 tellen. De onderkaak “hangt” in de wangen en de lippen raken elkaar heel ontspannen. Let op de regelmaat van deze toon Hou het ontspannen. Als de klank niet meer gedragen wordt door je adem, dan stoppen. Weer inademen door  de buikspieren te ontspannen. Herhaal deze oefening waarbij je begint op d1 tot g1 voor vrouwen en d –g klein octaaf voor mannen.

Hou de neurietoon zolang aan als de ademspanning blijft. Concentreer je op je bekkengebied en stel je voor dat je middenrif de toon draagt, zoals je met een dienblad de kopjes draagt.

Je hoort een licht  maar toch sonoor gezoem en gonzen dat moeiteloos de ruimte vult.

Het is bij deze oefening vaak moeilijk om niet te vervallen tot een doordringend onaangenaam geluid. Dit gebeurt  wel eens als je het ademsteunpunt loslaat en overgaat op een duwsteun in de keel.

Doe dezelfde oefening op ‘bommmmmmm’ en ‘dongngngngng’. De tong is voor in de mond. Hou de vocaal kort en de ‘mmmm’ en ‘ngngng’ lang.

Glissando naar beneden:

Begin in het hoge midden van je stem en glij zachtjes en langzaam naar de laagste regionen van de stem. Naarmate je afdaalt laat je de stem voller klinken. Dit wordt door je adembeheersing bepaald.

‘hmmmmmmm’

‘doooooooooo’

‘joeoeoeoe’

‘juuuuuuuu’

‘nieieieie’

‘jaaaaaaaa’

 Let op: als je onregelmatigheden in de klanklijn hoort dan zit de fout bijna altijd in een verkeerde ademtechniek of een kaak die ”vast”zit.

Advertenties

Een Reactie op “Stemvorming/oefeningen

  1. Hallo Lutske!
    Vanavond sta ik voor het eerst voor een kinderkoor, en bekijk ik jou site.
    Bedankt voor je stemoefeningen!!
    Ga het vanavond meteen uitproberen.
    Hartelijke groet!
    Ellen Vijverberg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s