Hallo regendruppel

Hallo regendruppel 004

Spelbeschrijving:
Baby’s: Je staat met je kind(eren) voor het raam. Het regent en de druppels tikken op het raam. Laat de kinderen bewust worden van het geluid van het tikken van de regen en de bewegingen die de druppels naar beneden maken. Probeer met de vinger de druppels naar beneden te volgen. Leuk!
Het lied kan door de ouder of leidster meegezongen worden op de bijgaande muziek. Deze muziek kan echter ook dienen om mee te tikken op de druppels die op het raam vallen zonder dat er gezongen wordt. Probeer op iedere tel van de maat een druppel te ‘pakken’.
Je kunt dit liedje op deze manier alleen toepassen als het ook daadwerkelijk regent, dus pak het moment. Eventueel kun je ook het woordje raam vervangen door een lichaamsdeel als rug, haar, hoofd, buik, enz. Tik in dat geval met de vingers op het lichaamsdeel en ‘roets’ naar beneden op de 2e en 4e tel van de voorlaatste maat.
(Mijn favoriet: achter in de auto tijdens een plensbui. De baby/dreumes in het kinderstoeltje en zelf er naast. De druppels glibberen pijlsnel over het raam. Een prachtig kijk- en doespel.)
Toepassing in peuterspeelzaal of kinderdagverblijf:
met een grotere groep kinderen kun je om de beurt één of twee kinderen met de druppels op het raam laten spelen, terwijl de anderen met schudeitjes of ritmestokjes onder een grote paraplu ‘schuilen’, terwijl de ouders of de leidsters op de paraplu tikken met stokjes.
Een andere variatie is de kinderen in de handen klappend de regen laten nadoen of stampend met de voeten in de zgn. plassen .
Kinderen groep 1 en 2:
Laat deze kinderen op de 2e en 4e tel van de voorlaatste maat verschillende bewegingen uitvoeren zoals stampen of klappen of tikken met de ritmestokjes. Dit is voor sommige kinderen best wel moeilijk daarom zullen ze in het begin hulp nodig hebben van de leidster.
Nog een variatie: de peuter/kleuter die bij het raam staat mag bij het woord roetsjen een ander woord invullen bijv. springen, huppelen, kruipen, schaatsen kortom alles wat toepasbaar is. De andere kinderen van de groep passen deze bewegingen toe op het tweede instrumentale gedeelte.

Materiaal:
Een stevige regenbui en een raam waar kinderhandjes bij kunnen. Eventueel schudeitjes of ritmestokjes en een grote paraplu.

Aktiviteitendoel:
Intellectueel: stimulatie van concentratievermogen door het “moment van het vallen van de regendruppel” te pakken
Emotioneel: hechtingsproces ouder-kind stimuleren
Zintuiglijk kijk- en luistermoment
Muzikaal: stimulatie maatgevoel
Motoriek: grote, kleine de fijne motoriek wordt gestimuleerd
Sociaal: samen spelen

De belangrijkste algemene doelstelling is: samen leuk bezig zijn met de elementen van de natuur door hier op een muzikale manier op in te spelen. Niet meer en niet minder

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s